X
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
صفحه اصلی > مقالات 

forooshgah

isabk

motaleat

آخرین مطالب
دوشنبه 3 تير 1398
مراحل پایانی ترجمه کتاب «معنویت و ذهن سالم»
به گزارش اداره روابط عمومی موسسه سبک‌زندگی آل‌یاسین؛ ترجمه کتاب معنویت و ذهن سالم اثر مارک گالانتر توسّط محمد حقانی فضل رو به پایان می‌باشد.
يکشنبه 2 تير 1398
به همت پژوهشکده سبک زندگی اسلامی، جلد 11 از مجموعه سبک زندگی رضوی منتشر شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سبک زندگی اسلامی، جلد 11 از مجموعه سبک زندگی رضوی با عنوان « سیره فردی » با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) منتشر شد.
دوشنبه 27 خرداد 1398
مراحل پایانی ترجمه کتاب «روح، علم و سلامت: چگونه ذهن سالم سلامت جسمانی را به بار می‌آورد»
ترجمه کتاب «روح، علم و سلامت: چگونه ذهن سالم سلامت جسمانی را به بار می‌آورد. اثر جی پلانت و کارل‌ ای تورسن توسّط حسام گودرزی رو به پایان می‌باشد.
يکشنبه 26 خرداد 1398
به همت پژوهشکده سبک زندگی اسلامی، جلد 10 از مجموعه سبک زندگی رضوی منتشر شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سبک زندگی اسلامی، جلد 10 از مجموعه سبک زندگی رضوی با عنوان «تربیت فرزند» با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) منتشر شد.
شنبه 25 خرداد 1398
کارگاه به سختی صخره، به نرمی آب
مؤسسه فرهنگی و هنری سبک زندگی آل یاسین، کارگاه به سختی صخره، به نرمی آب را که شامل تکنیک‌های مقابله با رنج‌های بزرگ زندگی می‌باشد، برگزار می‌کند.
سبک‌های زندگی و هویت‌ها
ظهور سبک‌های زندگی فراغتی جدیدترین شکل نظریه «جامعه فراغتی» است (برای آگاهی از اشکال قدیمی‌تر این نظریه نک به: دومازدیر، 1967، 1974، 1984)؛ این سبک‌ها خاستگاه هویت‌هایی هستند که خود زمینه‌ساز «اقدام سیاسی» می‌شوند. متونی که به موضوع «فراغت» اختصاص دارند، همواره بحث «رشد» را مطرح کرده‌اند و حق مطلب هم همین است.
نویسنده: کِن رابرتز

 

سبک‌های زندگی و هویت‌ها



نویسنده: کِن رابرتز


مترجم: دکتر محمد خیری

(استادیار گروه فلسفه دانشگاه مفید قم)
 

درآمد


ظهور سبک‌های زندگی فراغتی جدیدترین شکل نظریه «جامعه فراغتی» است (برای آگاهی از اشکال قدیمی‌تر این نظریه نک به: دومازدیر، 1967، 1974، 1984)؛ این سبک‌ها خاستگاه هویت‌هایی هستند که خود زمینه‌ساز «اقدام سیاسی» می‌شوند. متونی که به موضوع «فراغت» اختصاص دارند، همواره بحث «رشد» را مطرح کرده‌اند و حق مطلب هم همین است. درک مشترکی که فراغت در آن فضا پروبال گرفته، حاکی از این است که اکنون فراغت‌های ما از یک قماش است ـ اوقات فراغت زیاد، افزایش میزان مشارکت در فعالیت‌های فراغتی و پول قابل‌توجه‌تری که برای آن‌ها صرف می‌شود ـ و همه این‌ها به‌سادگی قابل‌سنجش است و رشد موردبحث نیز به‌آسانی اثبات می‌شود. با این وصف، افزون بر این، مکرراً استدلال شده که «فراغت» به واسطة کارکردهای جدیدش از لحاظ کیفیت نیز در حال گسترش است. اثبات این امر همواره بسیار دشوار بوده است. دیدگاه‌هایی که معتقد بودند فراغت نه‌فقط گسترده‌تر بلکه در زندگی ما محوری و مهم‌تر نیز شده، طی زمان دستخوش تحول شده‌اند. یکی از پیشگویی‌ها این بود اخلاق فراغتی، جای اخلاق قدیمی کار را خواهد گرفت؛ بدین معنا که به‌جای ارزیابی افراد بر اساس مشاغل، آن‌ها را برحسب سلایق و فعالیت‌های فراغتی مورد داوری قرار می‌دهیم. درصورتی‌که واقعاً چنین روندی به وجود آمده باشد، بیکاری دیگر بسان گذشته تجربه‌ای چندان زیان‌بار نخواهد بود و چه‌بسا شاهد فرار از «کارِهای دارای دستمزد» نیز باشیم.

 

 

Lifestyles and Identities in: Leisure in Contemporary Society, By Ken Roberts, p. 163-182. 2006.

 

دانلود مقاله

دوفصل‌نامه فرهنگی – اجتماعی طعم زندگی، سال سوم، شماره نهم، پائیز و زمستان 1397، صفحات 41-71.